Hålla formen

Jag har ju provat på ett par tävlingar i Fitness grenarna, mycket för att testa om jag skulle klara av det och för att se vad som finns under luddet. Jag är en projekt-människa och gillar att ha ett mål att träna mot. Jag kan konstatera att jag har alldeles för lite muskelmassa, blir inte riktigt hård och min kroppsform med långa ben och kort överkropp inte riktigt fungerar. Men jag tycker ändå att det är kul att träna mot ett mål och gillar att se förändringen under resan, det är ju min bästa form jag strävar efter, inte någon annans. Jag minns att jag undrade när jag höll på med Taekwondo hur vissa människor kunde fortsätta tävla när de förlorar tävling efter tävling. För vissa vände det efter några års kämpande, andra nöjde sig med att ta sig upp på mattan lite då och då och var lika glad oavsett om de vann eller förlorade. Och det är nog där jag är när det gäller fitness tävlandet, även om det visst kan stinga lite att vara ”sämst” ibland. Men man vågar stick ut hakan och gå utanför sin bekvämlighets zon i alla fall!

I och med att jag är lite av en projekt människa så släpper det där med att hålla en strikt diet när jag inte har något mål i sikte. Jag älskar att träna, visst går det ner lite när jag inte har en tävling i sikte, men inte mycket. Tanken slår mig emellanåt att det hade varit kul att ha lite mindre ”fluff”, men troligtvis är det inte särskilt viktigt för mig eftersom jag inte gör något åt det. 🙂 Vi får se om det blir något nytt projekt, men just nu trivs jag med att gymma lite, köra mina klasser och snaska när jag vill!

Visst är det roligare när magen ser ut så här! Men allt har sitt pris...

7 Kommentarer

  1. pernilla

    2010/10/21 03:08

    hej:) grym blogg!
    tänkte höra om du har något tips för den som inte tränar men som vill börja? alltså vad man ska börja med, hur ofta man bör träna och hur man ska äta osv :).. vill ju komma lite i form nån gång 😉

  2. Maj

    2010/10/21 10:08

    Hej!
    Vad kul att du har kört Bodyfitness, hur började du med det? Jag menar, vart det svårt att ställa upp på tävlingar, var det någon som hjälpte dig??

    Kul att du även är gyminstruktör! =) Hoppas du har det bra!

  3. Stina

    2010/10/21 11:14

    Pernilla: Kul att du gillar bloggen 🙂 Om man vill komma igång och träna tror jag det viktigaste är att man hittar något som man verkligen tycker är kul, så att man längtar att gå dit istället för något nödvändigt ont… Någon form av gruppträning brukar de flesta tycka är kul, då det är lätt att ryckas med av de andra i gruppen. I kostväg kan man ju börja med det ganska självklara, skippa snabbmat och snask, kanske begränsa det till en gång i veckan. Lycka till!

    Maj: Första gången jag tävlade hade jag en coach över nätet, http://coachonline.org/. Vi var flera som skulle tävla där och vi inspirerade och peppade varandra. Nu finns det många som ger hjälp online, bland annat så hjälper Team Reform ett antal debutanter varje år i Talangjakten. Ännu bättre är kanske om man hittar någon där man bor. Är du sugen, go for it!

  4. Elin

    2010/10/22 20:57

    Hejsan! Jag är också en riktigt sund och tränings aktiv tjej- både kondition och styrka. Jag är ganska känd här i hålan för att vara dne biffiga 15-åringen men det är så underbart att känna och se skillnad på kroppen när man slitit. Jag undrar om du kan ge mig tips på magövningar som är mycket effektiva för att få fram magrutorna. (Jag är helt medveten om att underhudsfettet spelar stor roll), kanske till och med ge mig ett mag tränings program? 🙂 kram Elin

    • Stina

      2010/10/24 17:12

      Hej Elin!
      Synliga magrutor är väldigt mycket genetiskt med, vissa får fram dom lättare än andra. Jag har inte lätt att få fram mina, jag har bara sett dom runt tävling och för mig skapas de mer i köket än i gymmet, alltså kosthållningen och min fett % är avgörande. Givetvis så ska ju magen tränas som alla andra muskelgrupper, men klassiska övningar som situps och crunches funkar alldeles utmärkt. För tillfället kör jag min magträning på mina Core-klasser, så har de det på gymmet du kör så kan du ju testa om det är något. Kanske det kommer upp några filmer här på bloggen så småningom, annars finns det massor av filmer med mag-övningar på youtube, kolla runt där o få lite inspiration!
      Kör hårt 🙂

  5. Emelie

    2010/11/08 07:14

    Jag är imponerad, har du några tips till mig som behöver komma i form igen efter en graviditet?? =)

  6. Stina

    2010/11/09 13:05

    Emelie: Jag tror att det är bäst att börja smått, skippa allt onödigt snask, ta långa promenader och sen utöka med att hitta någon träningsform man gillar. Har man svårt att hitta inspiration, hitta någon träningspartner att köra med så man kan peppa varandra, eller kanske ta hjälp av en personlig tränare. Lycka till 🙂

Kort om mig!

Jag älskar träning i stort sett alla former! I dagsläget består träningen främst av gruppträningsklasser, då jag instruerar i Bodycombat, CXworx, Box och Spinning på 24/7 i Malmö, men spenderar även en del tid i gymmet och i löpspåret. Läs mer om min träningsbakgrund här.

Träna med mig!

no event

INSTAGRAM

Mitt företag