Cykel, Musik

Har verkligen kämpat med detta upplägg, eller rättare sagt att hitta rätt musik. Körde en variant i torsdags som jag inte alls blev nöjd med det när jag körde med deltagare. Och ändå hade jag kört igenom det själv och tyckt att det var hur bra som helst. Nåja, det händer ibland 😊

Denna gången var jag riktigt nöjd, det var riktigt utmanande och jag äääälskar musiken! Det kändes som deltagarna gillade det med.

Så här ser spellistan ut:

Ha en skön fredag!

Egenträning

Vecka 7 har varit ”deload”, dvs vila från styrketräningen, och i morse så körde jag igång styrketräningen igen. Det har varit skönt att få ladda om, men lika härligt att vara tillbaka och köra alla marklyft idag!
Jag mår verkligen bra av denna utmaning, känner mig starkare och spänstigare och allmänt piggare. Har dessutom tappat mellan 4-7cm på olika mätpunkter på kroppen. Jag följer inte kosten helt strikt, men gör oftast sunda val när jag går utanför kostupplägget. Det är massor av mat så man är inte hungrig, och det smakar oftast bra med! Förra helgen så var det dock kalas både lördag och söndag och sen var det utemat i fredags med. Innan jag körde igång denna utmaning var jag inne i en fas då jag åt alldeles för mycket godis, och det är främst sockerberoendet jag ville bli av med vad gäller kosten, och på dessa kalas var jag nöjd med att ta en bit tårta och bara ett par bitar godis. Förr hade jag nästan länsat skålen 😅

Systersonen var hemma på besök från USA och köpte med sig dessa fina Sketchers till mig! Det är memory foam i sulan och är så jäkla sköna! Jag köpte ett par själv när jag var där i höstas, och jag mer eller mindre bor i dom, men dessa är ännu finare!

Ha en fin dag!

Kost

Det är ju ungefär samma mat som ska i en varje dag och det kan ju bli ganska enformigt, så det gäller att försöka hitta variation. Variationen blir då främst genom kryddor för att hålla sig inom Fighter Diet ramarna. De flesta färdiga blandningarna innehåller socker, så jag köpte hem en massa kryddor, en snabb googling och jag hittade många goda mixar!

Uppdaterat i kryddskåpet.

Cajunkryda på gång, mycket mumsigt!

Egenträning

I utmaningen så kan man välja om man vill lägga till konditionsträning eller inte. Eftersom jag kör så många klasser varje vecka så har jag nöjt mig med att köra dom. Nu när jag börjar känna resultat så tänkte jag att lägga till ett pass till i veckan som jag inte brukar köra. Förra veckan körde jag en Boxklass och denna har det blivit en Sprintklass. Kul att köra lite för kollegorna och bra för kroppen att göra sånt som den inte är van vid!

Igår blev det min egen cykelklass följt av CX. Och idag blir det vila, vilket känns mycket välbehövligt!

Egenträning

Fyra veckor avklarade på utmaningen och nu ändras övningarna lite i styrketräningsupplägget. Körde första benpasset idag innan träningen, och det är om möjligt ännu tuffare! Fortfarande en hel drös med marklyft… Har haft konstant träningsvärk i fyra veckor känns det som 😂. Det är ju två olika benpass i veckan, som tar ca 1 timme vardera.
Träningen känns faktiskt jättebra, utmanande och rolig! Jag mår topp så här långt och känner mig starkare och spänstigare. Jag känner att kroppen långsamt förändras och är redo för de sista 2/3!

Egenträning

Är nu halvvägs in i tredje veckan på min 12-veckorsutmaning. Man är ju alltid otålig när man påbörjar något nytt och vill se resultat direkt, men oavsett upplägg så tar det ju tid. Däremot så mår jag väldigt bra, men jag har varit lite halvledig nu sedan jag körde igång, och det är ju klart att livet leker när man kan ta allt i sin lilla egen takt. Imorgon så kör jobb igång i full fart igen, så då får jag se om det går att klämma in 6 dagars styrketräning i veckan, utöver de 5 passen jag instruerar per vecka.

Träningen är jätterolig, jag gillar att det är lite ”extremt” som idag då det bland annat var 10 set med 10 repetitioner knäböj. Förra veckan klarade jag inte av att köra igenom hela passet för benen vek sig på slutet, men idag funkade det!


Tordagens pass

Kosten känns ok med, får fortfarande inte i mig alla grönsaker som det står i upplägget, men jag får ändå i mig 6-700 gram grönsaker varje dag vilket bara är hälften av det som står i upplägget, men ändå dubbelt så mycket som jag är van vid, så magen har verkligen fått jobba övertid 😅. Modifierar lite så att det passar mig.

Egenträning

I utmaningen jag kör så är det styrketräning 6 dagar i veckan. Så här ser uppdelningen ut:

Måndag

Rygg

Tisdag

Bröst och mage

Onsdag

Ben och rumpa

Torsdag

Axlar och mage

Fredag

Armar och vader

Lördag

Ben och rumpa

Med andra ord stor fokus på ben och rumpa, vilket jag aldrig har gjort tidigare. Inte för att jag inte tycker att jag behöver det, utan snarare att jag väl inte tycker att det har varit roligast och har tänkt att jag kör ben i så mycket av den andra träningen jag gör.

Uppdelningen kommer att fortsätta vara densamma, men övningarna ändras efter fyra veckor. Hur spännande som helst 😀

En av sakerna jag gillar med Fitness 24/7 är att jag har flera olika anläggningar ganska nära ifrån där jag bor, jag tycker att man gör träningen roligare av att variera anläggning att träna på! Sen varierar ju utrustningen lite med, så jag anpassar lite efter vad jag ska köra.

Igår kväll så blev det armar och vader plus mage som jag inte hann med under torsdagen. Körde på Lilla Torg ganska sent på kvällen. Ganska lyxigt att kunna gå in och köra mage och vader i gruppträningssalen och sätta på sin egen musik!

Idag så är det alltså ben/rumpadag, men jag flyttar det tills imorgon då jag inte kände för 10 set knäböj direkt efter mitt Indoor cyclingpass idag 😅!

Ha en trevlig helg!

Cykel, Musik

Under sommaren har jag kört Indoor cycling på Lilla Torg på torsdag kl. 18:45 och på lördagar kl. 10:00. Just nu cyklar vi till denna spellista:

Dock snart dags för lite nytt igen 😀

Ha en skön fredag!

Kost

I utmaningen jag följer finns ju även ett kostschema som jag hade tänkt att följa, så pass det går i alla fall. Just nu så kämpar jag med att få i mig alla grönsaker, det man ska ha i sig på en dag är ungefär vad jag får i mig på tre-fyra dagar i vanliga fall. Och då tycker jag att jag äter mycket grönsaker normalt med! Normalt äter jag mest vegetariskt, kommer nog att köra 50-50 under denna utmaningen för att känna vad som känns bäst för mig.

Ungefär så här ser en dag ut:

Frukost

Dagens höjdpunkt! Havregryn, äggvita, chiafrön blir ett fluffigt helt bröd som är mycket mumsigt. Ett hårdkokt ägg och lite mandlar till det så håller man sig mätt länge.

Lunch / Middag

En hel drös med grönsaker (ca 750g / måltid!!), och kyckling eller kalkon. Bönor eller linser som vegetariskt alternativ.

Det ser kanske inte så mycket ut på bild, men det är enorma sopptallrikar!

Mellis

Grekisk yoghurt med proteinpulver. Äääälskar grekisk yoghurt!

Efter styrketräning

Riskakor och prottedrink.

Så här långt har jag inte lyckats få i mig allt som ska in en enda dag, men jag kämpar på!

Jag har kanske inte följt allt till punkt och pricka, och fokus med denna utmaningen är att komma igång med styrketräningen och känna mig stark igen och kanske omvandla lite av det mjuka till lite hårdare 😄.

Egenträning, Träningsmål

Det var verkligen längesen det hände något här. Nästan ett år ser jag. Det senaste året har fokus varit på annat än träning. Jag har i och för sig instruerat fler klasser än vad jag har gjort tidigare, men min egen träning har det inte blivit så mycket av, det har liksom inte funnits tid.

Jag kände att jag behövde en liten kick för att komma igång med styrketräningen igen, så jag bestämde mig för att köra denna utmaningen, ett 12 veckor långt tränings och kostprogram. Visste inget om upplägget när jag anmälde mig, och jag kan säga att det är tufft! Styrketräning 6 dagar per vecka och första dagen kördes det igång med 11 set marklyft 😱! De få gånger jag varit i gymmet senaste året så har jag kört rygg eller axlar, ben vet jag inte när jag körde sist så jag har haft vissa problem att sätta mig ner…

Jag gillar att träna efter en plan som någon annan har satt ihop. Det är lätt att fastna i övningar som man gillar (=sånt man har lättare för) och man kanske inte utmanar sig så mycket som man hade kunnat. Jag har nu kört programmet i en vecka och även om jag har haft träningsvärk någonstans under hela veckan så känns det ändå riktigt bra. Ska bli spännande att se om jag kan bygga upp någon styrka igen!

Idag körde jag igång vecka 2, hej marklyft!

Kör igång V2

Ses snart igen!

stina_sign

Kort om mig!

Jag älskar träning i stort sett alla former! I dagsläget består träningen främst av gruppträningsklasser, då jag instruerar i Bodycombat, CXworx, Box och Spinning på 24/7 i Malmö, men spenderar även en del tid i gymmet och i löpspåret. Läs mer om min träningsbakgrund här.

Träna med mig!

  • lör
    25
    Nov
    2017

    Indoor Cycling

    10:0024/7 Lilla Torg
  • lör
    25
    Nov
    2017

    CXWORX®

    11:0024/7 Lilla Torg
  • mån
    27
    Nov
    2017

    Box

    18:1524/7 Värnhem
  • tis
    28
    Nov
    2017

    BODYCOMBAT®

    19:1024/7 Lilla Torg
  • ons
    29
    Nov
    2017

    Box

    18:4524/7 Värnhem
  • tor
    30
    Nov
    2017

    Indoor Cycling

    18:4524/7 Lilla Torg
  • lör
    02
    Dec
    2017

    Indoor Cycling

    10:0024/7 Lilla Torg

INSTAGRAM